Als u in deze tijd een koper weet te vinden, is dat natuurlijk geweldig. Maar wat als de koop niet doorgaat? Welke rechten hebt u dan? En wat moet u doen om te krijgen waar u recht op heeft?
Wanneer gaat de koop niet door?
Er zijn drie hoofdredenen waarom de koop niet doorgaat. De koper maakt gebruik van zijn bedenktijd, van de ontbindende voorwaarden in het koopcontract of de koper blijft in gebreke.
De koper maakt gebruik van zijn/haar bedenktijd
Tijdens de bedenktijd mag de koper zonder reden afzien van de koop. De bedenktijd gaat in op de dag nadat de koper een afschrift krijgt van het getekende koopcontract. De bedenktijd duurt drie volle dagen, waarvan minimaal twee werkdagen. Krijgt de koper het contract bijvoorbeeld op donderdag, dan gaat de bedenktijd in op vrijdagochtend om 0.00 uur en loopt tot maandagavond 24.00 uur.
De koper doet een beroep op ontbindende voorwaarden
De ontbindende voorwaarden kunnen over van alles gaan. Dat hangt ervan af wat u in het koopcontract afspreekt met de koper. Maar wat voor ontbindende voorwaarden u ook afspreekt, zorg er in ieder geval voor dat er een termijn aan vastzit. Bijvoorbeeld één maand om de financiering rond te krijgen. En als de koper na die maand financiële problemen krijgt waardoor hij/zij het huis niet meer kan kopen? Dan is dat, hoe vervelend het ook is, niet uw probleem.
En als de koper in gebreke blijft?
Natuurlijk is het vervelend als de koper gebruikmaakt van zijn/haar bedenktijd of de ontbindende voorwaarden. Maar het mag wel. Wat de koper niet mag, is in gebreke blijven. Dat doet de koper bijvoorbeeld als de levering (overdracht) van de woning door zijn/haar toedoen niet kan doorgaan. Omdat de koper de koopsom niet betaalt. Of omdat de koper gewoon niet komt opdagen als de leveringsakte getekend moet worden. Gelukkig heeft u dan vaak wel recht op een vergoeding. Want als de koper (aantoonbaar!) in gebreke blijft, dan moet hij/zij u een boete betalen. Tenminste, als u dat in het koopcontract hebt afgesproken.
Stok achter de deur voor de koper
Meestal staat in het koopcontract dat de koper een waarborgsom moet betalen of een bankgarantie afgeven. Bijna altijd is dat tien procent van de koopsom. Als de koper gebruikmaakt van zijn/haar bedenktijd of de ontbindende voorwaarden, dan krijgt de koper zijn geld gewoon terug (of de bankgarantie wordt beëindigd). Blijft de koper in gebreke, dan moet hij/zij vaak een boete betalen. Die boete is meestal even groot als het bedrag van de waarborgsom. De koper raakt dat geld dus kwijt. Als de koper geen waarborgsom heeft betaald of een bankgarantie heeft afgegeven, wordt hij/zij gedwongen alsnog te betalen.
Wat moet u doen als de koper in gebreke blijft?
Stel dat de koper de koopsom of de waarborgsom op de afgesproken datum niet heeft betaald. Dan moet u de koper formeel ‘in gebreke stellen’. In het koopcontract staat welke afspraken u hierover hebt gemaakt. Meestal staat erin dat u de koper een brief moet sturen waarin u de koper erop wijst dat hij/zij in gebreke blijft. De koper krijgt dan nog een termijn (vaak acht dagen) om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. Doet de koper dat niet, dan ‘raakt deze in verzuim’. Meestal kunt u dan de boete opeisen.